ЩОДО МОДЕРНІЗАЦІЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗІ СПЕЦИФІЧНИМИ УМОВАМИ НАВЧАННЯ
Ромін Андрій В’ячеславович начальника факультету пожежної безпеки Національного університету цивільного захисту України, доктор наук з державного управління, доцент, полковник служби цивільного захисту, м. Харків.
Приходько Роман В’ячеславович, заступник начальника кафедри управління та організації діяльності у сфері цивільного захисту Національного університету цивільного захисту України, кандидат наук з державного управління, доцент, підполковник служби цивільного захисту, м. Харків.
Ященко Олександр Анатолійович, доцент кафедри управління та організації діяльності у сфері цивільного захисту Національного університету цивільного захисту, кандидат економічних наук, доцент, старший лейтенант служби цивільного захисту, м. Харків.
Вища школа є визначальним фактором довгострокового впливу на соціально-економічний і культурний розвиток суспільства. На сучасному етапі становлення української держави виникла об’єктивна необхідність перегляду значної кількості тих, що існують, уявлень про завдання, форми та методи національної освіти взагалі й відомчої системи підготовки персоналу органів цивільного захисту населення як складової частини загальнонаціональної вищої школи зокрема. Тому закономірним є нарощування правової бази й посилення державної підтримки відносин, які складаються в процесі діяльності закладів вищої освіти зі специфічними умовами навчання Державної служби України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України), де навчаються не тільки курсанти та слухачі (атестований склад), а й цивільна молодь.
Отже, вища школа системи ДСНС України реально припинила бути вузьковідомчою.
Останнім часом заклади вищої освіти зі специфічними умовами навчання системи ДСНС України переживають потужні зміни в організаційній сфері, перед ними ставляться нові завдання, формуються більш удосконалені механізми управління. Значно змінилася структура вищої освіти, яка відображає тепер багаторівневий процес підготовки фахівців, виросли вимоги до кваліфікації випускника вищого навчального закладу, обсягу набутих у процесі навчання знань. Ці зміни викликали низку проблем, пов’язаних з укомплектованістю закладів професійним кадровим складом, необхідністю перебудови навчально-методичної бази, розробкою нових форм і методів навчання, подоланням застійних, кризових явищ у освітній діяльності, удосконаленням її технологій, усуненням адміністративно-бюрократичного стилю управління закладами вищої освіти, підведенням під нього сучасної законодавчої бази тощо. Вирішення зазначених проблем вимагає створення сучасної ефективної системи управління вищими навчальними закладами системи ДСНС України. Таким чином, дослідження організаційних аспектів управління закладами вищої освіти зі специфічними умовами навчання ДСНС України набуває особливого змісту й актуальності.
Обраний курс на радикальні соціально-економічні перетворення економіки України сьогодні в стратегії майбутніх перетворень зумовлює необхідність швидкої адаптації вищої школи до процесів модернізації ринку праці, що неможливо без істотних змін не тільки в організації навчального процесу, але й у самому змісті системи управління структурами системи освіти.
В означеному контексті цілеспрямована розробка механізмів державного управління закладами вищої освіти, адекватних умовам української ринкової модернізації, є надзвичайно актуальним питанням.
При всій важливості проведених досліджень сьогодні в наукових колах немає чітко окресленого підходу щодо визначення наукових засад і напрямів державного регулювання діяльності закладами вищої освіти зі специфічними умовами навчання в умовах системних зрушень і недостатнього фінансування.
Необхідним є подальше дослідження сучасного стану діяльності закладами вищої освіти зі специфічними умовами навчання, чітке виділення фінансових механізмів їх державного регулювання, подальший розвиток нормативно-правової бази, обґрунтування інституціонального забезпечення моніторингу та визначення якості сфери вищої освіти.