Концепція реформування системи влади-управління,
через впровадження в державі Єдиної системи
ВЛАДИ-УПРАВЛІННЯ-САМООРГАНІЗАЦІЇ»
через впровадження в державі Єдиної системи
ВЛАДИ-УПРАВЛІННЯ-САМООРГАНІЗАЦІЇ»
Ради або Представницьки Активи?
В Україні діє і доволі активно бореться за продовження свого існування на місцях, практично в повному обсязі збережена з радянських часів, система влади. В ній, нібито, головним елементом є народне представництво з депутатів місцевих рад, обраних від теріторіальних округів, що штучно встановлює, за своїми правилами Центральна влада в особі ЦВК. Але ці округи, як правило, не мають ніякого відношення до самостійно сформованих окремих теріторіальних громад мікрорайонів, вулиць, селищ, що у свою чергу, входять до великої, об'єднуючої теріторіально громади з єдиним адміністративним центром керування. Це перша суттєва невідповідність логіці формування і функціонування влади на місцях.
Друга: зараз при виконкомах місцевих рад сформовані Громадськи ради - дорадчій, консультативний орган з представників громадських організацій, політичних партій що діють на теріторії відповідної місцевої громади. Сама ідея громадських рад - як органів прямого представництва організованої громадськості і інстітуції організації попереднього розгляду і обговорення будьяких соціальних ініциатив в системі місцевої влади беззаперечна. Але вони існують самі по собі, без чіткої інтеграції в єдину загально міську систему влади управління-самоорганізації, поза колом відповідального процесу прийняття рішень і виключно на громадських засадах, без можливостей створення апаратної, функціональної бази здійснення реальних повноважень.
Треттє, і дуже важлива проблема - самоврядування, отримання від Центральних органів чіткого колу розподілу і розмежування влади, і опанування своїх реальних повноважень громадою в умовах децентралізації. Важливість правильного вирішення цього питання складається з різкого зростання, перш завсе, інтелектуальної, організаційної спроможності місцевої команди опрацювувати багатоскладні управлінськи рішення в інтересах місцевої громади і з розумінням всього комплексу складових державної регіональної (місцевої) політики. Цього не можна добитися без надання місцевим громадам всього комплексу властноуправлінських повноважень, застосування відповідних структурно-інтегрованих інституцій, що заохочують до активних сумісних і плідних дій саме владний аппарат (адміністрацію) і організовану громадськість. (Це можливо отримати тільки при застосуванні нової моделі Единої системи влади-управління-самоорганізації.(далі - СВУ) У свою чергу, це потребує беззаперечного виконання встановлених правил, гармонійного функціонування і взаємодії усіх елементів СВУ і принципів формування, виборів, призначень органів і посадових осіб , їх підзвітності і відповідальної поведінки , балансу між необхідністю забеспечення: представництва від типових соціальних груп і професійним забеспеченням фаховими кадрами за відповідними напрямками, колегіальністю і єдино особовим прийняттям рішень, роботи з входженням до штатного розкладу і на громадських засадах.
5.39. І останнє, ну не може місцева влада бути, стати ефективною якщо в неї суттєво не збільшити апаратні (професійні) засоби: 1) інтелектуально-інформаційної, інформаційно-аналітичної діяльності, 2) для нової контрольної діяльності самої громади за роботою місцевих органів і посадових осіб, 3) технічного забеспечення проведення професійного і громадського оцінювання їх діяльності, 4) впровадження персоніфікації повноважень і систем звітності, заохочення і покарання. Треба обов'язково створювати силовий блок Муніципальну міліцію (Стражу)- прямого і виключно місцевого підпорядкування з чіткими правилами розподілу і їх співпраці з органами Центральної влади. Місцева судова система також потребує суттєвого удосконалення. Один з шляхів вирішення - створення місцевих третейских судів.
Зараз для України одне з найважливіших питань адміністративно-територіальна реформа і реформа місцевого самоврядування, від того як це правильно буде проведено, залежить і нашіі шанси почати міняти життя до кращого вже зараз, в сьогоденні, і створити потенціал прогресивного розвитку держави і суспільства в майбутньому. 5.40. На превеликий жаль Закон про декомунизацію,в основному, передбачає тільки заміну символів, назв комуністичної епохи, практично не зачіпає, не допомагає вирішувати головну проблему – зламу, заміну адміністративно-командної системи (АКС), просто реформувати яку не можливо, і в цьому, якраз, і полягає складність.
5.41. 1) Абсолютна централізація влади, коли низові структури місцевого управління позбавлені самостійності і усі питання вимушені вирішуватися просячи дозволи у центру, що привело до повної відсутності громадянського суспільства і досвіду, навичок самодостатності громад і умов для реального самоврядування. 2)Суто ідеологічні і силові методи, (такі що не враховують перш за все економичні) примуси до праці, коли увесь регулятивний державний механізм забезпечення зайнятості, самозайнятості населення в секторах економіки не здатний забезпечувати збалансованої, справедл ивої системи перерозподілу в суспільстві, коли людям платили зарплати прожити на які просто неможливо, з аохочуючи і закріплюючи крадійство і хабарництво, утримуючи і зберігаючи ситуацію, пригнічуючи природний протест і невдоволення активним нав'язуванням псевдо ідей і роботою репресивного апарату.
3) Псевдоколективне ухвалення рішень, коли управлінська вертикаль має численні колегіальні, представницькі органи - ради, що дозволяють чиновникам легко йти і ховатися від персональної відповідальності за рішення, що приймаються, пі д виглядом перерозподілу рівної відповідальності на усіх, а тому і неможливості знайти винного, (усіх адже не покараєш.) 5.42. Усі ці три опори АКС - мають бути бути повністю і обов'язково замінені. Ключем - кодом доступу до радикальної зміни управлінської моделі є принципи формування, способи і механізм функціонування місцевих громад, майбутні вибори, як раз, дозволяють це обговорити, знайти рішення і зробити.
5.43. 1. Що таке громада - об'єднання громадян на певній території з метою спільних дій з облаштування свого життя. Але які її складові частини первинні елементи, взаємозв' язку і взаємозалежності? Чим краще люди організовані, тим краще. Людина взагалі адже істота соціальна, йому необхідно для нормального життя бути поруч, взаємодіяти з іншими людьми. Первинним елементом - атомом громади, зрозуміло, є сім'я, да лі йдуть вуличні, сільські селищні комітети, об'єднання співвласників багатоквартирних будинків, мікрорайонів, громада міста. А вже повноцінним організмом громади слід вважати Округ - район з розвиненою соціально-економічною інфраструктурою і стійкими внутрішніми зв'язками.
Зараз існує складна багаторівнева система місцевої влади: сільська, селищна рада, міська, районна, районна в містах, обласна ради - останній з яких займає верхній ієрархічний ступінь, командуючи усіма нижчестоячими.
5.44.
Пропонується перейти до двухзвенної системи місцевої влади Округ - Центр. Це дозволить не лише істотно скоротити апарат управління, позбавитися від зайвого адміністрування, але і перейти до самодостатності і реального самоврядування. Закон про об'єднання громад надає таку можливість. Але тут величезного значення набувають вже принципи і умови об'єднання.
5.45. 2. Дуже важливо закласти правильну модель функціонування територіальної громади Округу. Передусім нео бхідно: А) Закріпити і юридично гарантувати повну автономію міст, селищ, сіл, мікрорайонів, що входять в округсамостійно розглядати і приймати рішення стосовно облаштування території під їх юрисдикцією. Б) Формувати бюджет територій не за принципом місця розташування підприємства того, що оплачує податки, а за принципом нарахування територіям за місцем проживання його працівників. В) Включити в загальну структуру представницьких активів громади, що самоорганізовуються : не лише 1) територіальний принцип формування, але, і 2) господарюючих суб'єктів(від підприємств, юридичних осіб, що оплачують податки) і 3) громадських об'єднань(партій, профспілок, жіночих, ветеранських, молодіжних організацій) тих, що діють на території Округу .
Денисов Олександр Костянтинович,
голова Суспільно - наукового об ’єднання «Сприяння винаходам, інноваціям, і нтелектуальній творчості » ( СВІІТ ) dalko133@gmail.com, +380953528786, +380976310