ІНФОРМАЦІЙНИЙ БЮЛЕТЕНЬ № 4
від 12 липня 2020 року


Оргкомітет громадсько-політично-наукового Всеукраїнського Форуму Народовладдя інформує про успішне завершення першого і найважчого етапу співпраці Оргкомітету і 19-ті авторів концептуальних напрацювань по народовладдю, поданих на Форум, - з’ясування суті базових понять: ВЛАДА, НАРОД, НАРОДОВЛАДДЯ. Без цього не можливо не тільки рухатися далі, а й просто розуміти один одного http://dialogs.in.ua/index.php?showforum=598.

При виробленні узгодженого визначення базових понять використовувалася типова парламентська процедура з трьох етапів, яка застосовується при наявності двох і більше законопроектів на одну тему:
• Збір пакету проектів.
• Проведення Конкурсу на кращий проект.
• Вироблення спільного проекту на основі кращого.

Були зібрані проекти визначень понять від 19 авторів:
1. Гайдук Валерій Якович
2. Грубась Володимир Степанович
3. Денисов Олександр Костянтинович
4. Зобов Марк Іванович
5. Ковальов Анатолій Костянтинович
6. Лаврик Віталій Никифорович
7. Лалак Олександр Миколайович
8. Лоза Віктор Михайлович
9. Ломазов Анатолій Михайлович
10. Луговський Юрій Федорович
11. Максимова Валентина Михайлівна
12. Ніколаєнко Олександр Федорович
13. Ніконов Олександр Віталійович
14. Петроченков Валентин Георгійович
15. Пилипко Анатолій Георгійович
16. Роль Михайло Михайлович
17. Олексюк Сергій Миколайович
18. Самсика Юрій Володимирович
19. Яворський Володимир Миколайович

Після обговорення різних проектів визначень http://dialogs.in.ua/index.php?showtopic=422 і проведення рейтингування http://dialogs.in.ua/index.php?showtopic=423 найбільшу підтримку знайшли проекти визначень понять, запропоновані М.І. Зобовим. Після їх доробки за участю академіка Української академії економічної кібернетики В.Н. Лаврика шляхом доповнення змістом з визначень інших авторів і словників були запропоновані на розгляд учасникам ініціативи наступні підсумкові визначення понять:

Влада – потенція (здатність і можливість, право) керувати ким-, чим-небудь.

Народ країни - історично сформована і духовно поєднана спільними цінностями і головними рушійними ідеями спільнота всіх громадян, господарів країни, як володар верховної влади (суверен), власник природних багатств і народного господарства, первинний суб'єкт загальнодержавного управління та міжнародних відносин країни.

Народовладдя - найвища форма демократії як суспільне самоврядування, при якому народ країни, володар верховної влади, і його територіальні громади в межах своїх повноважень безпосередньо в формі електорату визначають засади організації і правил суспільного життя, ставлять завдання самім собі і відповідним органам управління, контролюють їх виконання.

При цьому визначено, що використання цих понять в подальшій спільній роботі над документами Форуму буде здійснюватися при збереженні повної автономії і понятійної свободи за його межами. Зрозуміло також, що у разі необхідності ці поняття можуть бути спільно доопрацьовані.

По завершенню обговорення заявили особливу думку:

А.Г. Пилипко:
«Я пропонував створити правила, за якими треба оцінювати визначення, бачу, що до них потрібно повертатися. Пропоную два правила для оцінки:
1) Правило розумності - визначення мають мати позитивні наслідки.
2) Визначення повинні відповідати законам формальної логіки.
Має бути створена експертна комісія з фахівців у сфері формальної логіки. Я погоджуюсь з висловленнями, що визначення мають бути науковими.»

А.Н. Лалак піддав критиці використання при визначенні понять рейтингової парламентської процедури та виказав неприйняття підсумкового визначення поняття «народ».

А.І. Кримьский підтримав А.Н. Лалака і запропонував використовувати коротке визначення поняття «народ України» за авторством А.Г. Пилипка: «Народ України - усі громадяни України».

Що стосується процедури.
Коли на старті обговорення визначення понять була запропонована парламентська процедура, ніхто не був проти, тому що це було логічне - саме парламентом затверджуються закони і визначення понять, які використаються в цих законах. А ми готуємо як раз пропозиції для законодавців. Незадоволення процедурою виникло вже в процесі і за підсумками рейтингування. Це теж логічне і зрозуміле.
Але, якщо хтось бажає продемонструвати в рамках даної ініціативи інші більш ефективні технології спільної мислетворчості, ніхто не заважає – беріть і робить поряд з нами. Оргкомітет вітає ініціативу мас.

Щодо поняття «народ» в контексті теми народовладдя.
Зрозуміле, що мова йде саме про громадян країни. Так воно є і в Декларації про державний суверенітет України, і в Конституції України. Так воно є і в нашому підсумковому визначенні поняття «народ країни». Друге діло – що уявляють собою ці громадяни всі разом як спільнота. Про це ніде не вказано в головних документах України, є тільки розрізнене:

В ст. 5. Конституції України (КУ) затверджено: «Носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ.». Але це твердження потребувало роз’яснення, і Конституційний Суд України в и р і ш и в:
«1. Положення частини другої статті 5 Конституції України (254к/96-ВР) "носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ" треба розуміти так, що в Україні вся влада належить народові. Влада народу є первинною, єдиною і невідчужуваною та здійснюється народом шляхом вільного волевиявлення через вибори, референдум, інші форми безпосередньої демократії у порядку, визначеному Конституцією (254к/96-ВР) та законами України, через органи державної влади та органи місцевого самоврядування, сформовані відповідно до Конституції та законів України».

В ст. 13 КУ вказано ще про один аспект суб’єктності народу:
«Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу».

В Цивільному Кодексі України народ не є учасником цивільних відносин:
«Стаття 2. Учасники цивільних відносин
1. Учасниками цивільних відносин є фізичні особи та юридичні особи (далі - особи).
2. Учасниками цивільних відносин є: держава Україна, Автономна Республіка Крим, територіальні громади, іноземні держави та інші суб'єкти публічного права».

Але при цьому є суб'єктом права власності:
«Стаття 318. Суб'єкти права власності
1. Суб'єктами права власності є Український народ та інші учасники цивільних відносин, визначені статтею 2 цього Кодексу.»

При цьому згідно Господарчому Кодексу України народ не є учасником відносин у сфері господарювання. Тобто бути суб’єктом права власності народ може, а господарювати не може.

Треба навести лад, і визначити в одному реченні всі якості народу як спільноти громадян. Наприклад, згідно підсумковому визначенню поняття «народ країни»:

Народ України - історично сформована і духовно поєднана спільними цінностями і головними рушійними ідеями спільнота всіх громадян, господарів України, як володар верховної влади (суверен), власник природних багатств і народного господарства, первинний суб'єкт загальнодержавного управління та міжнародних відносин України.

Зрозуміло, що зараз народ України не має таких якостей. Але таким ми бачимо наш народ в майбутньому, це наша мрія. Тому що тільки народ с такими якостями може здійснювати народовладдя і бути господарем своєї долі. І таке наше бачення народу України ставить завдання №1 на шляху до народовладдя – просвітництво українських громадян.

Обговорення визначення поняття «народ країни» можемо продовжувати і далі, але на даному етапі підводимо риску і будемо використовувати в спільних документах саме це визначення, яке отримало найбільшу підтримку у учасників ініціативи.

Що стосується подальшої роботи.

Починаємо другий крок у підготовчому етапі Форуму – спільно виробляємо Концептуальні положення майбутнього українського народовладдя у відповідності з вже визначеним поняттям. Діємо знову-таки згідно парламентської процедури - починаємо збір проектів Візії народовладдя у вигляді текстів (з схемами, таблицями …) розміром не більш двох сторінок з шрифтом не менше 12 пт. Бажана загальна схема суспільного самоврядування. Пояснювальні матеріали не обмежені в розмірі. Термін - до 26 липня включно.

Звертаємося до всіх зацікавлених осіб з пропозицією прийняти участь в цьому спільному соціальному проектуванні.

Оргкомітет нагадує також, якщо в Україні є ще автори з напрацюваннями щодо народовладдя, які не встигли з різних причин подати своєчасно матеріали, двері для них відчинені. Надсилати концепції можливе електронною поштою одночасно на адреси: palivnik@ukr.net, anatolii.kovalov@asambleya.org, mark.zobov@gmail.com. За останній період до нас приєдналися зі своїми концепціями В.О. Любарець (Врадіївка, Київ), В.В. Бушнов (Харків), С.В. Волков (Рівне). Зараз у нас вже 22 учасника.

Запрошуємо для співробітництва всіх, кому не байдужа доля України.

Марк Зобов,
координатор Оргкомітету Всеукраїнського Форуму Народовладдя

095-886-73-53, mark.zobov@gmail.com