ПРОПОЗИЦІЯ 10. МЕХАНІЗМИ БЕЗПОСЕРЕДНЬОГО НАРОДОВЛАДДЯ 2


Шановні колеги, ми зробили черговий крок на шляху спільного формування Візії майбутнього народовладдя – визначилися з режимом функціонування механізмів безпосереднього народовладдя. З трьох запропонованих варіантів режиму:
1. Постійний;
2. Планово-ритмічний плюс по мірі необхідності;
3. По мірі необхідності.

найбільшу підтримку отримав Варіант 2, за його проголосували 7 учасників ініціативи:

1. Бушнов Валерій Васильович
2. Волков Сергій Вікторович
3. Зубков Олександр Володимирович
4. Ломазов Анатолій Михайлович
5. Олексюк Сергій Миколайович
6. Палій Віктор Миколайович
7. Чепець Володимир Іванович

В підтримку Варіанту 1 проголосував Пилипко Анатолій Георгійович.

В підтримку Варіанту 3 проголосував Ніколаєнко Олександр Федорович.

Пояснення до розглянутих режимів:

1. Постійний режим так характеризує, наприклад, В.М. Лоза: «Я стверджую, ПОСТІЙНЕ БЕЗПОСЕРЕДНЄ НАРОДОВЛАДДЯ ПОЛЯГАЄ у безпосередній участі виборців у голосуваннях не тільки під час виборів, референдумів і т.п., але й по кожному закону і т.п. Сучасні мережі це дозволяють зробити досить просто.
Оце і буде реальним народовладдям, яке діє постійно. Тобто, народ нікому не передає всю повноту влади на період між виборами, віче, референдумами. Він сам затверджує всі рішення - як державні так і локальні.
Отже, відпаде потреба в такому органі як ВРУ.»

2. Режим планово-ритмічний плюс по мірі необхідності, що запропонував М.І. Зобов, може виглядати, наприклад, таким чином: щорічно (ритмічно) наприкінці року проводиться референдум, на якому розглядаються заплановані обов’язкові питання (звіт органів управління за рік, оцінка їх діяльності, та планові орієнтири на наступний рік тощо) плюс ініціативні питання, серед яких можуть бути інші обов’язкові за темою питання та питання за народною ініціативою. Такий щорічний референдум забезпечує керівну роль народу в питаннях розвитку країни, а також ставить під народний контроль всі державні органи управління і за своїми наслідками може приводити до відставки складу органів, або їх керівників, якщо народ висловить незадоволення їх роботою. Інші обов’язкові за темою питання це питання, які відносяться до виключної компетенції народу, а саме: зміни до Конституції України, питання народної власності, важливі фінансові питання, ключові питання міжнародних відносин тощо. Позитивний досвід обов’язкового референдуму є в Швейцарії. Періодичність (ритмічність) референдумів в Швейцарії – раз на квартал.
По мірі необхідності можуть бути проведені додаткові референдуми.

3. Режим по мірі необхідності зрозумілий – це коли віче, референдум тощо проводяться тільки коли є чиясь ініціатива: органів управління або народна ініціатива. Такий режим запропонував, наприклад, А.Г. Пилипко для Віче.

Тепер ми можемо розглянути, які органи будуть здатні забезпечити планово-ритмічний плюс по мірі необхідності режим функціонування механізмів безпосереднього народовладдя. Дивимось, що запропоновано для цього колегами насамперед в цих пропозиціях http://dialogs.in.ua/index.php?showforum=611 .

Назва, призначення,
повноваження органу Порядок формування складу органу


Зобов Марк Іванович

Віче
Вищий представницькій орган народу України
Має виключні повноваження:
1. Здійснювати підготовку и внесення питань на всеукраїнський референдум;
2. Здійснювати конкурсний відбір соціальних проектів для подальшого внесення на всеукраїнський референдум;
3. Офіційно тлумачити Конституцію України та закони України, вирішувати питання про відповідність Конституції України актів державних органів управління;
4. Призначати на конкурсній основі і відкликати керівників судів, силових і контролюючих відомств всеукраїнського рівня;
5. Відміняти будь-які рішення державних органів управління, розпускати Верховну Раду України.
Склад формується і оновлюється навпіл кожен рік шляхом репрезентативного випадкового вибору з числа виборців України.

Рада Старійшин України
Представницький орган духовно-інтелектуальної еліти України
Має виключні повноваження здійснювати:
1. Регулювання в духовно-моральної сфері.
2. Довгострокове стратегічне планування і соціальне проектування шляхом організації відкритого і публічного, за участю Віче і всіх бажаючих діалогу.
3. Науково-методологічне забезпечення інститутів прямої демократії (референдум, збори тощо), формування складу Віче шляхом репрезентативного випадкового вибору.
Склад обирається загальними зборами представників духовно-інтелектуальної еліти територіальних громад.

Пилипко Анатолій Георгійович

Рада Старійшин України
Представницький орган територіальних громад.
Має такі повноваження:
1.Готує і скликає збори територіальної громади, ОТГ, району, регіону, Всеукраїнські збори (забезпечуючи прямий і зворотній зв’язок між людьми за місцем проживання та іншими суб’єктами держави).
2.Здійснює контроль за дотриманням моральних засад суспільства і принципів життєдіяльності (основні - розумності і дотримання законів формальної логіки) на всіх рівнях, в тому числі і влади (в тому числі й проводить експертизу законопроектів).
3.Здійснює контроль за виконанням рішень зборів громад, ОТГ, району, регіону, Всеукраїнських зборів.
4.Відповідає за розвиток держави.
5.Виявляє системні порушення в діяльності держави і вживає заходів по їх усуненню.
6.Відповідає за належне виховання підростаючого покоління. Обирається загальними зборами територіальних громад а у містах – в кварталах, багатоквартирних будинках та ін. На рівень ОТГ, району, регіону і всеукраїнський делегують представників з свого складу.

Лаврик Віталій Никифорович

Віче республіки Україна
Вищий орган народу республіки України, носій верховної влади в Україні, постійно діюче ЗІБРАННЯ громадян, що має виключні повноваження формування , організації і впровадження верховенства народу у вирішенні його корінних задач життєзабезпечення та життєдіяльності.
Склад:

Регламентний комітет Віче.
Здійснює організацій питання підготовки і проведення всеукраїнських референдумів , забезпечує відповідно до Закону включення результатів прийнятих рішень в СИСТЕМУ народовладдя , як робочого інструменту, з доведенням його до громадян республіки.

Духовно-інтелектуальний орган Віче (ДІОВ).
Представницький орган духовно-інтелектуальної еліти України
Здійснює підготовку законів та законодавчих актів духовного розвитку суспільних відношень для їх прийняття Віче , контролює і координує їх виконання на всій території республіки.

Національна вища наукова рада Віче (НВНРВ)
Представницький орган науково-виробничої, освітянської еліти України
Здійснює підготовку законів та законодавчих актів розвитку інформаційно-індустріального устрою суспільного життя, забезпечення здоров’я і освіти нації, її наукового прогресу, суверенітету, правової, економічної та екологічної безпеки республіки для їх прийняття Віче , контролює і координує їх виконання на всій території республіки

Конституційна асамблея Віче (КАВ)
Представницький орган юридично-правової та судової еліти України.
Вирішує питання про відповідність Конституції України проектів законів та законодавчих актів , що виносяться для прийняття Віче, офіційно тлумачить Конституцію України та закони України, вирішує питання про відповідність Конституції України актів державних органів управління.
Призначає на конкурсній основі і відкликає керівників судів, силових і контролюючих відомств всеукраїнського рівня.
Здійснює підготовку закону для прийняття Віче щодо імпічменту Президента, розпуску Верховної Ради , усунення з посади Генерального прокурора та Голови Верховного суду.

Формується із представництва ДІОВ, НВНРВ, КАВ відповідно до Закону

Обирається Віче не частіше 2 років, представництво формується на демократичних засадах співтовариством мистецтва і культури та ЗМІ (преса, радіо і телебачення , інтернет ) , громадськими об’єднаннями республіки відповідно до Закону.

Обирається Віче на постійній основі не частіше 2 років , представництво формується на демократичних засадах науковим, освітянським та галузевим співтовариством республіки відповідно до Закону.

Обирається Віче на постійній основі не частіше 2 років , представництво формується на демократичних засадах юридично-правовим співтовариством республіки відповідно до закону

Степаненко Володимир Петрович

Віче − громадські депутати базових територіальних громад та їх обласних обʼєднань чинного скликання. Всі громадські депутати України разом (а це близько 120 тис) наділяються статусом «всенародного віче», рішення якого дорадчі (праймеріз), а в ряді обумовлених законами повноважень − мають силу конституційних. (Такі рішення громадських депутатів набувають ваги рішень Народного Парламенту України (далі «НПУ»).

Повноваження: Конституційний з-н України (проект) «Народне волевиявлення» (далі «КЗУ НВ» Статті 4.8 - 4.10; КЗУ НВ Статті 4.1, 4.2;
Всеукраїнський референдум за народною ініціативою
Коментар. Ще в 2008 році правові питання щодо регламентації порядку проведення референдуму за народною ініціативою перед Конституційним Судом було поставлене Президентом.
В цьому випадку нас цікавить злободенна і зараз ОКРЕМА ДУМКА судді Конституційного Суду України Мачужак Я.В. щодо Рішення КСУ від 16 квітня 2008 року № 6-рп/2008 (справа про прийняття Конституції та законів України на референдумі) у правовідносинах щодо проведення всеукраїнських референдумів за народною ініціативою:
Ярослава Мачужак, цитата: «Положення частини другої статті 5 Конституції України щодо права народу визначати і змінювати конституційний лад в Україні означає й те, що це право не підлягає обмеженню будь-яким способом органами державної влади або їх посадовими особами. Норми Конституції України є нормами прямої дії і можуть бути реалізовані народом щодо здійснення ним своїх прав безпосередньо.» Кінець цитати
Ст 5 чинної Конституції (КУ-96) збезпечує народу це право, як найвищій (і єдиній!) інстанції ПРИРОДНОГО ПРАВА і джерела наділення владних повноважень конституційним інституціям держави.
Ініціатива народу щодо проведення референдуму з будь-якого питання і сама Конституція − є актами договору народу між собою. Над народом немає нікого, в кого би він прохав дозволу на волевиявлення, або хто би міг в будь-який спосіб обмежити чи регламентувати природне право волевиявлення народу!
Фактично, народ може провести референдум за власною ініціативою, якщо ним буде запропоновано легітимний порядок ініціалізації референдуму, збирання підписів, порядку проведення голосування, підрахунку голосів та передачу Президенту для виконання.
Легітимність легко забезпечити, якщо від ініціалізації референдуму і до передачі Президенту його результатів для виконання − буде забезпечено правдивість, прозорість і підконтрольність дій, дотримання вимог ст 5 ст22, ст 72 Конституції України 1996 року − і ніяких дозволів і регламентацій не треба.
В даному проекті легітимний порядок організації і проведення референдуму побудовано на договірних принципах та юридичній відповідальності ініціаторів і викладно в статтях 5.3−5.10 цього проекту, (чи в статтях К32.3–К32.10 проекту Конституції народовладдя України ISBN 978-617-7232-58-1).
ТОМУ, КОНСТИТУЦІЙНИЙ ЗАКОН ПРО НАРОДНЕ ВОЛЕВИЯВЛЕННЯ, ЯК КЛЮЧ ДО ПОЗИТИВНИХ ЗМІН − МАЄ ПЕРЕДУВАТИ ПРИЙНЯТТЮ КОНСТИТУЦІЇ НАРДОВЛАДДЯ ТА ПРИЙНЯТТЮ ІНШИХ КОНСТИТУЦІЙНИХ ЗАКОНІВ.
КЗУ НВ В статтях 5.3. – 5.10. викладено захищені чинним Цивільним Кодексом (Розділ ІІ, Глава 52, Ст626-629; Розд І, ст7-icon_cool.gif договірні принципи ініціювання народом референдуму на підставі Ст 5 і Ст 72 КУ-96 (За ст 8 − прямої дії!!) без будь-яких «дозволів» і регламентації «зверху»!
Стаття 5.3. Всеукраїнський референдум проголошується за народною ініціативою на вимогу не менш як 900000 (дев’ятисот тисяч) громадян всієї України, які мають право голосу, за умови, що підписів щодо призначення рефе-рендуму (за погодженим ініціативною групою формулюванням питання в бюлетені для голо-сування з палатою конституційної юрисдикції Верховного Суду) зібрано не менш як по 1500 (півтори тисячі) в кожному окрузі виборів Народних депутатів протягом шести місяців; [72]
Стаття 5.4. Народну ініціативу представляє центральний ініціативний комітет (ЦІК) не менше ніж по 2 особи від кожної області і міста Києва разом з групою не менше трьох незалежних експертів правників та не менше трьох незалеж-них експертів відповідних темі референдуму галузей соціальних відносин.
ЦІК реєструється в місцевому відділенні Міні-стерства юстиції як всеукраїнська громадська організація зі своїм статутом, завданнями, фор-мами договорів, положень та інших документів, які мають забезпечити імунітет від фальси-фікацій збору підписів через юридичну відповідальність кожного учасника правового забезпечення реалізації народної ініціативи.
Ст. 5.5. ЦІК створює мережу своїх уповноваже-них представників місцевої ініціативи, які, в свою чергу, утворюють мережу збирачів підписів.
Вся мережа по-вертикалі повʼязана договорами, в яких обумовлені умови збирання підписів і персональна юридична відповідальність кожного за порушення умов договору на своєму організаційному рівні.
Договори реєструються в окружних виборчих комісіях референдуму (виборів Народних депутатів).
Стаття 5.6. Особа, яка збирає підписи, власно-руч заповнює паспортні дані підписанта і несе юридичну відповідальність за дійсність підписів.
5.6.1. Підписант власноруч вписує в підписний лист свої прізвище, імʼя, по-батькові, ставить підпис і дату та несе юридичну відповідальність за простановку свого підпису більше, ніж в одному підписному листі.
5.6.2. Представник місцевої ініціативи несе відповідальність за дотримання процедури передачі оригіналів підписних листів до ДВК під розписку на ксерокопіях кожного зданого листа і облік суми зібраних підписів.
5.6.3. Кожен представник ЦІК несе персональну юридичну відповідальність за організаційну роботу свого напрямку.
Стаття 5.7. Перевірка дійсності підписів, їх облік, накопичення і реєстрація підписних листів, їх зберігання − має проводитись повноважними членами Окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів (ОВК) в процесі збору підписів по мірі їх надходження до ОВК.
5.7.1. По мірі накопичення підписних листів, які містять більше 500 підписів вони разом з протоколом результатів їх перевірки − поточно подаються до Центральної виборчої комісії.
5.7.2. Протоколи результатів збору підписів за поданням окружних виборчих комісій публікуються в місцевій пресі і оголошуються через місцеві електронні засоби масової інформації та офіційні сайти.
Стаття 5.8. Результати кожного з протоколів перевірки зібраних підписів в округах, а також сумарний результат збору підписів, за поданням Центральної виборчої комісії, публікуються в центральній пресі і оприлюднюються через офіційні центральні електронні засоби масової інформації і на сайті ЦВК.
При надходженні достатньої кількості легітимних підписів на виконання умов Статті 5.3 − ЦВК зупиняє подальший їх збір.
Стаття 5.9. Спори між виборчими комісіями і ініціативною групою, що збирала підписи, вирішуються в судовому порядку на кожному етапі підготовки референдуму.
Стаття 5.10. Рішення про дотримання конституційності процедур, і сумарний результат збору підписів щодо проведення референдуму за народною ініціативою – ЦВК, від імені Народу України, подає Президенту директиву для підготовки і видачі відповідного указу.
Стаття 5.11. Відповідно до позитивного висновку ЦВК, Президент зобов’язаний видати указ про призначення референдуму за народною ініціативою.
Референдум призначається органами державного управління в порядку і відповідно до їх повноважень, встановлених чинним законодавством:
− Всенародний рефере-ндум призначається ви-щими органами держав-ного управління (Прези-дентом, Сенатом, НПУ),
− Місцевий Референдум приначається вищими органами місцевого самоврядування (обласного, районного, базового) рівнів.
___________________________

Шановні колеги, звернення до вас:
1. Підкажіть, будь ласка, є ще у кого-небудь пропозиції з цього питання? Якщо є, додайте у формі таблиці, так зручніше працювати з масивом даних.
2. Надайте, будь ласка, пропозиції щодо порядку розгляду запропонованих авторами органів управління, щоб досягнутий результат був у змозі найбільш ефективно забезпечити планово-ритмічний плюс по мірі необхідності режим функціонування механізмів безпосереднього народовладдя?

З повагою,

Марк Зобов,
координатор Оргкомітету Всеукраїнського Форуму Народовладдя

095-886-73-53, mark.zobov@gmail.com