Концепція народовладдя України

Вступ

Питання народовладдя турбує науковців з давних давен. Існуючі системи управління в світі вважаються прикладами народовладдя, у всякому разі всі керівники держав з високих трибун проголошують, що діють в інтересах народу своєї країни.

Якщо суспільство організоване розумно (орієнтоване на позитивні наслідки для максимальної кількості членів суспільства), всі члени суспільства, які дотримуються встановлених цим суспільством правил (Конституції) живуть щасливо.

Саме щастя більшості населення країни має бути орієнтиром для будь якої влади.

Щастя – це кінцевий етап будь-якої успішної діяльності, яка має свою структуру.

Ця структура не що інше, як управлінський процес. Управлінський процес – це послідовність етапів через які реалізується бажання людини.

Тут і надалі управління (керування) слід розуміти як надання потрібного напрямку діяльності.

Науковці по різному описують ці етапи, які у загальному вигляді можна описати так:
• визначення мети діяльності;
• збір і опрацювання інформації;
• планування;
• організація;
• впровадження;
• контроль і координація;
• досягнення;
• задоволення (щастя).

Це універсальна послідовність етапів класичної теорії управління (деталізованої), яка має бути чітко дотримана при здійсненні будь-якої діяльності, починаючи, наприклад, від прибирання в кімнаті. Державна має також відповідати цим етапам, або законам управління. Ці етапи також можна назвати функціями управління.

Як сьогодні реалізується народовладдя в Україні?

Одразу зазначу, що в Україні народовладдя існує, але має недоліки, які можливо виправити. Тобто, всіма процесами в Україні керують складові частинки народу – громадяни країни усіх національностей.

Представники усіх професій, посадові особи, депутати, судді та ін. - це складові частинки народу. Тому, причина негараздів в Україні не в відсутності народовладдя, як вважають деякі науковці, політики та деякі учасники нашого форуму, а в відсутності ефективної технології управління в нашій державі. Якщо сказати точніше, у відсутності державного управління (надання потрібного напрямку діяльності держави). Щось відбувається, але це складно назвати державним управлінням, це скоріше схоже на системний «ямковий ремонт».

Для того, щоб це управління з’явилося, необхідно створити певний фундамент, опираючись на який державне управління є можливим.

Такий фундамент має мати основну характеристику: він має бути незмінним протягом невизначеного періоду (незмінність є основною умовою стабільності, накопичення досвіду та його впровадження в життя) і мати тісний зв’язок з народом.

Якщо проаналізувати розвинені країни Світу, ми в них знайдемо такі фундаменти. Тобто, це еліта країни, яка незмінно протягом довгого періоду реально управляє державою. Ця еліта є частинкою народу і для того, щоб інші члени народу були задоволені, ця еліта реально створює умови для задоволення потреб усіх громадян, тобто, створює умови для їх щастя. І чим кращі ці умови, тим менше в країні незадоволених членів народу. А чим гірші ці умови, тим більше в країні незадоволених людей. Якщо взяти, для прикладу, Україну, ми можемо побачити величезну кількість незадоволених людей, і це стало також, однією з причин нашого форуму. З одного боку, в Україні є еліта, але з цією елітою щось не так. Я маю своє бачення того, що не так з елітою. Я це неодноразово висловлював на цьому форумі і повторю ще раз. Наша еліта безсовісна, або безграмотна. Це означає, що науковці у сфері суспільних наук не займають принципову позицію в питаннях державного управління, закриваючи очі на їх недоліки, або не знають як їх виправити. До недоліків управління слід віднести відсутність системи ефективного управлінського контролю за діяльністю ключових процесів в державному управлінні, в тому числі за діяльністю науковців у сфері суспільних наук. І така система має бути створена в результаті нашого форуму.

Ця система контролю має мати такі характеристики:
• вона має бути постійною;
• вона має охоплювати все державне управління і науку;
• вона має бути зрозумілою для більшості членів народу.

Відсутність управлінського контролю в нашій державі призвела до стану, коли з’явились цілі сфери життєдіяльності, за які ніхто не відповідає. Це такі сфери:
• планування державної діяльності у напрямку задоволення потреб громадян;
• захист моральних засад суспільства;
• виховання підростаючого покоління;
• ефективний контроль за діяльністю посадових осіб;
• зворотній зв’язок між людьми за місцем проживання, органами державної влади і місцевого самоврядування, суспільними науками;
• загальна діяльність держави в тому числі взаємодія трьох гілок влади;
• відповідність діяльності держави принципу розумності і законам формальної логіки.

Роздуми про те, як усунути ці прогалини, наштовхнула на ідею створення Ради старійшин (зрілі, досвідчені, авторитетні місцеві жителі, які бажають взяти участь у забезпеченні щасливого майбутнього для своїх дітей і онуків) з безстроковим статусом і з повноваженнями, які усувають зазначені вище недоліки державного управління та інші нові, які з часом з’являться. Рада старійшин утворюється в кожній територіальній громаді загальними зборами територіальної громади і делегує своїх представників на рівень ОТГ, району, регіону (області) та республіки (дивись схему, в якій Ради старійшин позначені як ради територіальної громади). Діяльність Рад старійшин мають дорадчий характер, Рада старійшин не може приймати загальнообов’язкові рішення. Основний важіль Ради старійшин це здатність, можливість і право скликати у разі необхідності (в т.ч. загрози для майбутнього громади) загальні збори територіальної громади, ОТГ, громад Району, регіону і всеукраїнські збори. Для своєї ефективності, Рада старійшин має опиратися на принцип розумності і науковий супровід НАНУ (НАпрНУ і т.і.).

Це ключове питання ефективної держави та ефективного народовладдя.

I. Базові поняття концепції народовладдя України

Влада – здатність, можливість і право керувати чим, ким-небудь.
Народ - громадяни країни.
Країна – внутрішня територія в межах державного кордону України.
Держава – інструмент створення умов для задоволення потреб народу країни, іноземців та осіб без громадянства.
Країна - внутрішня територія в межах державних кордонів. Управління (керування) – надання потрібного напрямку діяльності.
Управління (керування) – надання потрібного напрямку діяльності.
Керувати державою – надавати потрібний напрямок діяльності держави.
Потрібний напрямок – який відповідає потребам людини. Потре́ба — стан живого організму, людської особистості, соціальної групи чи суспільства в цілому, що виражає необхідність у чомусь, залежність від об'єктивних умов життєдіяльності і є рушійною силою їхньої активності. Розрізняють біологічні потреби, властиві живим організмам, та соціальні потреби, що мають суспільно-історичний характер і зумовлені розвитком матеріального виробництва. Потреби реалізуються в процесі задоволення їх, активного освоєння предметів споживання. Задоволення потреб людиною має характер цілеспрямованої трудової діяльності. Люди в процесі праці самі виготовляють необхідні їм продукти для задоволення потреб. Тому навіть біологічні потреби людини (в їжі, воді тощо) докорінно відрізняються за способом задоволення та за усвідомленістю їх від відповідних потреб тварин.
Народовладдя – здатність, можливість і право громадян країни керувати державою.
Принцип розумності - це внутрішнє переконання людини, що її мислення, рішення і дії мають мати позитивні наслідки (розумні думки, рішення та дії).


ІІ. Народовладдя як система самоврядування

Управління державою і напрямок її розвитку здійснюється народом на основі потреб громадян. Щороку проводиться опитування проблемних питань в кожній територіальній громаді, ці питання систематизуються і передаються на центральний рівень влади через систему Рад старійшин. Таким чином підтримується планування розвитку держави в актуальному стані, оскільки щороку проводиться оновлення питань, які потребують вирішення. Ради старійшин відслідковують процес вирішення виявлених проблемних питань, здійснюючи контроль за ходом їх вирішення.

Вищим органом народовладдя є збори територіальної громади та збори територіальних громад різних рівнів, всеукраїнські збори.

Збори територіальних громад проводяться не рідше одного разу на рік, на яких приймається рішення щодо діяльності органів місцевого самоврядування і державної влади за минулий рік, вносяться корективи до планів і програм соціально-економічного розвитку, визначаються пріоритетні питання, обирається і поновлюється склад Ради старійшин територіальної громади. Збори мають право вирішити будь-яке питання на рівні територіальної громади та їх об’єднань. Всеукраїнські збори мають право вирішити будь-яке питання на території України.

ІІІ. Функціонування механізмів прямого народовладдя

Механізми прямого народовладдя (референдум, загальні збори, Рада старійшин, ОСН тощо) функціонують постійно в планово-ритмічному режимі плюс по мірі необхідності,

IV. Державні органи управління і влади

Державні органи управління і влади – це органи народовладдя з спеціальним функціями.


Верховна рада України

Двопалатний парламент.

Перша палата – палата представників територіальних громад (формується Радою старійшин).
Повноваження: має право вето на закони, прийняті другою палатою, перевірка законопроектів на відповідність принципу розумності, законам формальної логіки, має право законодавчої ініціативи з питань, які входять до кола її функцій.

Друга палата – палата народних депутатів України.
Повноваження: повноваження народних депутатів згідно чинного законодавства України.

Рада старійшин

Представницький постійно діючий орган територіальних громад, орган місцевого самоврядування /цей орган може діяти також, як виконавчий орган загальних зборів територіальної громади/ (з повноваженнями, які на сьогодні не виконує жоден державний орган, ні орган місцевого самоврядування, цим він відрізняється від місцевої ради) – Рада старійшин.

Обирається територіальними громадами з числа людей, які мають заслужений авторитет у громаді, обираються безстроково з правом відкликання за будь-який негідний вчинок. Ради старійшин територіальних громад формують Раду старійшин ОТГ, району, регіону, республіки, в майбутньому – одну з палат Верховної Ради України. Має такі повноваження:
1.Готує і скликає збори територіальної громади (обов’язково раз в рік восени для підведення підсумків про роботу ради, виконкому, корегування стратегії розвитку новими проблемними питаннями), ОТГ, району, регіону, Всеукраїнські збори (забезпечуючи прямий і зворотній зв’язок між людьми за місцем проживання та іншими суб’єктами держави).
2. Здійснює контроль за дотриманням моральних засад суспільства і принципів життєдіяльності (основні - розумності і дотримання законів формальної логіки) на всіх рівнях, в тому числі науки і влади (в тому числі й проводить експертизу законопроектів).
3.Здійснює контроль за виконанням рішень зборів громад, ОТГ, району, регіону, Всеукраїнських зборів.
4.Відповідає за розвиток держави.
5.Виявляє системні порушення в діяльності держави (в тому числі в діяльності органів влади і місцевого самоврядування) і вживає заходів по їх усуненню.
6.Відповідає за належне виховання підростаючого покоління.
7. Забезпечує дієздатність механізмів народовладдя, які функціонують постійно в планово-ритмічному плюс по мірі необхідності режимі.

Рада старійшин не приймає ніяких нормативних рішень. По своїй суті це дорадчий орган для органів влади і місцевого самоврядування. Але якщо є якась загроза для територіальної громади, Рада старійшин скликає загальні збори (громади, району, регіону, всеукраїнські) і народ приймає рішення що робити з загрозою.

Президент (Гетьман) України

Президент - голова виконавчої влади, що обирається всенародно з наступними повноваженнями:
1. Збереження існуючих повноважень глави держави згідно Конституції України;
2. Доповнення існуючих повноважень наступними: «Президент України є головою виконавчої влади».
Примітка. Голова держави не означає, що він виступає від імені усього народу, оскільки повноваження Президента обмежені статтями 19, 106 Конституції України (тому тут немає порушення Декларації про державний суверенітет).

Кабінет Міністрів України

Вищий колегіальний орган виконавчої влади.
Кабінет Міністрів України діє з існуючим статусом згідно Конституції України, керує Кабінетом Міністрів України Прем’єр Міністр України, який є підлеглим Президенту України.
Адміністрація президента – префектури – центральний орган управлінського контролю.
Нагляд за діяльністю адміністрації Президента України і всіма гілками влади здійснює Рада старійшин (дивись схему в додатку).
Система комплектування органів державної влади і місцевого самоврядування має віддавати перевагу досвідченим кадрам.
Наприклад:
Префектом може бути громадянин, який був прокурором, або командиром військової частини, або головою об’єднаної територіальної громади (ОТГ) не менше 5-ти років, з обов’язковим проходженням теоретично практичного курсу з державного управління і місцевого самоврядування.
Прокурором може бути громадянин, який був слідчим не менше 3-х років.
Слідчим може бути громадянин, який був дільничним інспектором не менше 3-х років.
Адвокатом може бути громадянин, який був прокурором не менше 3-х років і має стаж юридичної практики не в правоохоронних органах не менше 3-х років.
Суддею першої інстанції може бути громадянин, який був адвокатом не менше 3-х років.
Суддею апеляційної інстанції має право бути суддя першої інстанції, який був ним не менше 3-ти років.
Суддею касаційної інстанції має право бути суддя апеляційної інстанції, який був ним не менше 3-ти років.
Суддею Конституційного Суду має право бути суддя касаційної інстанції, який був ним не менше 3 років.
Депутатом місцевої ради може бути громадянин, який не менше 5-ти років пропрацював головою органу самоорганізації населення (ОСН).
Депутатом районної ради може бути громадянин, який був депутатом місцевої ради не менше 5 років. Депутатом обласної ради може бути громадянин, який був депутатом районної ради не менше 5 років. Депутатом другої палати Верховної Ради України може бути громадянин, який був депутатом обласної ради не менше 5 років.

Система судів

Органи народовладдя, які формуються згідно закону.

V. Місцеве самоврядування

Вищим органом місцевого самоврядування є загальні збори територіальної громади.
Ці збори мають різні рівні:
• збори територіальних громад ОТГ;
• збори територіальних громад району, регіону;
• всеукраїнські збори.
Виконавчим органом зборів територіальних громад є Ради старійшин відповідних рівнів.
Рада старійшин територіальної громади має відповідні до свого рівня повноваження (дивись вище плюс формує склад присяжних засідателів).
Статути територіальних громад мають містити такі обов’язкові положення:
Рішення ради, розпорядження голови громади, рішення інших посадових осіб місцевого самоврядування повинні:
1. Відповідати принципу розумності, тобто мати позитивні наслідки для громади.
2. Відповідати законам формальної логіки (без порушень правил логіки, повинні бути правильно викладені письмово).
3. Не мають входити в протиріччя з чинним законодавством України.

Місцева рада - представницький орган самоврядування територіальної громади. Утворюється і діє згідно чинного законодавства. Виборці мають право відкликати депутата місцевої ради за народною ініціативою. Депутат має право працювати депутатом на постійній основі з оплатою праці з місцевого бюджету.

Органи самоорганізації населення (ОСН багатоквартирного будинку, вулиці, села, кварталу, мікрорайону, іншого територіального утворення), діє згідно чинного законодавства про ОСН.

Місцеві виконавчі органи управління:
• виконавчий комітет місцевої ради, утворюється місцевою радою;
• староста – член виконавчого комітету місцевої ради, представник виконкому в старостинському окрузі, здійснює управління на території старостинського округу, призначається і діє згідно чинного законодавства.
• голова ОСН – здійснює управління на території територіальної громади (виборчого округу, вулиці, кварталу, іншого територіального утворення), обирається згідно чинного законодавства громадою.

Можна завантажити повний текст з малюнками в прикріпленому файлі